keskiviikko 12. heinäkuuta 2017

Kiusaaminen - Uhka vai mahdollisuus?




"Huppu päässä kulkee, toivoo - se peittää maailmalta.
Auttaa näkemään vain eteen, peittää kaiken takana.
Peittää myös sivuilta - vaimentaa pahan äänen"

Kipeää kipeämpi aihe, kiusaaminen. Se on aihe, josta ei voi puhua liikaa. Se on aihe, josta liian usein vaietaan. Se on aihe, joka liian usein kielletään. Eihän meidän koulussa, eihän meidän lapsi niin tekisi, eihän meidän työpaikalla sellaista tapahdu, enhän minä taroittanut niin. Kiusaamista on monenlaista. On sitten fyysistä väkivaltaa, syrjintää, tai henkistä ahdistamista, se on aina väärin. 

'


Aina kun puhutaan kiusaamisesta, näen useamman erilaisen oikean elämän tapahtuman. Olen ollut paljon nuorien kanssa tekemisissä, usein kuuntelijan roolissa. Olen nähnyt uskomattoman raskaita selvitymistarinoita, mutta myös pari sellaista tarinaa, jossa ei ollut onnellista loppua. Olen itsekin kokenut selviytymistarinan. Monta vuotta koulussa olin kiusattu, milloin mistäkin syystä, ja välillä tuli oltua oikeasti pohjalla. Olen puhunut aiheesta monesti, mutta en ala omaa tarinaani nyt tähän kirjoittamaan, sen paikka ei ole tässä. Mutta olen kokenut itse, ja seissyt useasti vieressä, nähnyt mitä kiusaaminen on ja kuinka pitkät seuraukset sillä on.

Useiden vuosien psykologikäynnit ei aina riitä. Vaikka asiasta olisi päässyt jo yli, on ne aina haavana sisimmässä. Se on sama kun ottaisin paperia käteesi, rypistäisit sen nyrkkisi sisään, ja sen jälkeen koittaisit suoristaa sen. Saat sitä hieman oikenemaan, mutta arvet eivät katoa. Pahimmassa tapauksessa se pilaa kokonaan toisen elämän.



Kiusaamisesta selviytyminen vaatii pitkää ja määrätietoista työtä itsensä kanssa. Siihen tarvii muita ihmisiä. Täytyy saada voimaa nousta ylös. Täytyy avata suu, ja purkaa asioita. Täytyy katsoa peiliin, ja kertoa sille kenet siellä näet, että sinä olet hyvä ja sinä selviät. Muistan pahimmassa masennuksen hetkessä ajatelleeni, että en selviä tästä, ja miksi minulle näin käy. Muistan kuinka raivostuin, kun joku sanoi, että kaikella on tarkoituksensa. Mutta nyt, monen vuoden jälkeen katson taaksepäin, ja näen mitä olen saanut aikaan. Selätin ne pahat tunteet. Toteutan itseäni, ja vaikka välillä vaikeaa onkin, pyrin aina luottamaan siihen mitä teen. Uskallan pyytää apua, ja myöntää että en osaa. En vaadi itseltä liikoja, sillä tiedän, että kukaan ihminen ei ole täydellinen. En luovuta heti ensimmäisen vastoinkäymisen tullessa, vaan nousen, ja yritän uudestaan monta kertaa. Olen puhunut koulukiusaamisesta monelle sadalle ihmiselle, ja puuttunut siihen sitä nähdessäni. Olen tehnyt kaikkea sitä, mihin en uskonut pystyväni silloin ennen.



Kirje kiusatulle.


Kuuletko usein niitä lauseita, jotka saavat aikaan pahaa?
Niiden tehtävänä on uskotella sinulle, ettei sinusta olisi mihinkään.
Pelkäätkö ihmisten katseita, ja piilottelet totuutta kiusaamisesta, koska et uskalla tai halua, että asiaa kaivetaan lisää, sillä pelkäät, että siitä seuraisi aina vain jotain paljon pahempaa?

Minä en voi tietää miltä sinusta juuri nyt tuntuu. En tiedä mitä sinä olet kokenut, mitä sinulle on sanottu, ja mitä he tekevät sinulle. En tiedä kauanko tätä on sinulla jatkunut, milloin kiusaaminen on alkanut tai milloin se on päättynyt. En tiedä, mikä tilanteesi nyt on. Minä en voi tietää, mitä nyt ajattelet.  Mutta on muutama asia, mitä aivan varmasti tiedän.


Sinä riität. Sinä tosiaan riität sellaisena kuin olet.
Sinä olet ainutlaatuinen, sillä sinunlaistasi ei ole toista tässä maailmassa.
Sinä kestät, ja sinä selviät. Nyt ei tunnu siltä, mutta usko siihen.
Kävele peilin eteen, ja katso silmiin sitä hahmoa jonka siellä näät. Katso kuka siellä todella on.
Näet siellä itsesi, ja sinä itse tiedät kuka olet, paremmin kuin muut. Älä anna niiden uskotella sinun olevan jotain muuta.

Sinä olet voittaja. Olet ehkä kaatunut, mutta nouset ylös.
Sinä olet voittaja, ja elämäsi sankari.
Kun luotat itseesi, pystyt mihin vaan.
Luota,
Sillä sinä selviät.

Sinä selviät.





1 kommentti

  1. Mukana arvonnas. Asiallinen ja aina ajankohtainen postaus aihe.. : )

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.